Stäng

Månadens vinnare var Bayer som steg 16 procent efter rykten om att en förlikning i Roundup-målet börjar närma sig. Månadens förlorare var Alliance Data Systems (ADS). Tänkte därför passa på att berätta mer om bolaget.

ADS har två verksamheter: lojalitetsprogram (10 procent av vinsten) och private label kreditkort (90 procent av vinsten). Den förstnämnda är en stabil, men inte växande, tjänst som påminner om Eurobonus. Kunder samlar poäng som de sedan kan lösa in mot varor och tjänster. ADS kommer sannolikt att sälja denna del inom ett år.

Carnegie Globals förvaltare Mikael Tarnawski-Berlin.

Den andra verksamheten, kreditkort, är den viktiga. ADS hanterar alla medlems- och kreditkortsaktiviteter åt detaljhandelskedjor. Kunderna finns båda online och offline och inkluderar kända företag som Ikea och Victorias Secret. Onlinesegmentet ökar idag snabbare än vad offline minskar.

Det som tilltalat mig med bolaget är att de trots en bra kreditkvalitet får höga räntor på sin utlåning. Anledningen är att korthållarna får stora rabatter hos detaljhandlarna som gör att det på totalen blir en bra affär för dem. Bolaget har därför kunnat generera en genomsnittlig avkastning på eget kapital över 30 procent de senaste åren.

Kredit och detaljhandel? Vet jag inte var i cykeln vi är? Vid en första anblick ser ADS ut som det första offret i en framtida lågkonjunktur, men verkligheten är en annan. Visst, kreditvolymerna kommer sannolikt minska lite men jag har svårt att se att de kommer att förlora pengar. Deras kunder är av hög kreditvärdighet (s.k. prime) och de uteståendet saldot per kund är litet (600-700 dollar jämfört med 9000 dollar för vanliga kreditkort). Faktum är att ADS vinst var oförändrad under finanskrisen 2007-2009.

Idag värderas ADS till ungefär 7 gånger vinsten och ger samtidigt en direktavkastning (i form av återköp) på närmare 6 procent. Det är väldigt billigt för ett bolag som jag tror kommer växa över 5 procent per år de kommande 5-10 åren.