Viktig information. Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att stänga denna ruta accepterar du att cookies används. Läs mer
Stäng

När Humlegårdens vd Anneli Jansson bygger hus blir de både gröna och lönsamma. Fastighetsbolaget har nämligen gjort hållbarhet till en varumärkesstrategi – något som har lockat Carnegie Corporate Bond till en investering.

Anneli Jansson framför Swedbanks huvudkontor, som ägs och förvaltas av Humlegården, där hon är vd.

Senast vi sågs var över ett glas champagne kl 09 en onsdagsmorgon i finanssveriges hjärta, men nu är det på en byggarbetsplats i en av Stockholms expansiva förorter. Kontrasterna kan vara stora om man är vd för ett av landets större fastighets bolag. Den ena dagen minglar man med kostymerna på Nasdaqs huvudkontor efter att ha ringt i klockan som markerar handelsstart för Humlegårdens senaste gröna obligation, och nästa dag inspekteras ett större byggnadsprojekt med ledningen på plats.

– För ett år sedan var det en parkeringsplats, och om ett år är det ett hotell. Byggnadsmaterialen är hållbara och huset blir extremt energieffektivt. Vår målsättning är att nå miljöcertifieringen Miljöbyggnad Guld, säger Anneli Jansson.

”Miljöbyggnad” har tagits fram av Sweden Green Building Council. ”Genom noggrann kontroll av 16 olika indikatorer för energianvändning, innemiljö och material säkerställer Miljöbyggnad att byggnaden du vistas i är bra för dig och även bra för miljön”, skriver branschorganisationen på sin hemsida. Certifieringen finns i nivåerna guld, silver och brons och går att använda för både nya och befintliga byggnader, oavsett storlek. För att få klassifikationen guld krävs en energianvändning som uppgår till max 65 procent av vad Boverkets byggregler stipulerar.

Dessutom premieras byggnader som använder förnybar energi och byggnadsmaterial som inte innehåller farliga ämnen. Dagsljus, fuktsäkerhet, kvävedioxid, ventilation, radon och ljudmiljö är andra indikatorer som kontrolleras. För närvarande är 1 000 byggnader i Sverige certifierade enligt standarden Miljöbyggnad.

Humlegården är ett fastighetsbolag med Stockholm som hemmamarknad. Ägare är 19 regionala läns försäkringsbolag och Länsförsäkringar Sak, som vinnlagt sig om att ett gediget hållbarhetsarbete ska genomsyra hela Humlegårdens verksamhet. Genom att vara en långsiktig fastighetsägare, berättar Anneli Jansson, kan Humlegården påverka många dimensioner av hållbarhet, som energiförbrukning, materialval, avfallshantering, transporter och arbetsmiljö för både kunder, medarbetare och leverantörer.

– Förresten, du måste skriva att vi inte är på en byggarbetsplats, utan vid en byggarbetsplats.

På byggarbetsplatser måste man ha hjälm, påpekar Anneli Jansson och blickar ut över det halvfärdiga stål- och betongskelett som ska bli Grow Hotel i Solna. Även intervjun ska vara hållbar.

En svetslåga gnistrar till då och då på byggets femte våning, fotografens parasolliknande blixt blåser iväg i sensommarstormen och de hotfulla molnen ovanför oss är mättade av regn. Vi går in i en intilliggande byggnad där man byggt upp så kallade provytor för det som ska bli ”Grow”, en kontorsbyggnad på 25 000 kvadratmeter intill Grow Hotel. Här finns fullskaliga modeller som ger känsla för ytskikt, rumslighet och där man har möjlighet att testa de tekniska installationerna.

GRÖN FINANSIERING. Bygget av hotellet bakom Anneli finansieras av en ”grön obligation”, som bland andra Carnegie Corporate Bond har investerat i.

När Grow är klart år 2019 ska Arbetsförmedlingen flytta dit huvudkontor och 1 200 medarbetare, men än så länge är det svårt att föreställa sig hur det ska se ut. Golv, väggar och tak är naken betong. Brutalism är den arkitekturstil man kommer att tänka på.

Men så visas vi in i ett litet rum bland provytorna där Time Hotel Group har byggt upp ett komplett hotellrum. Här finns alltså ett provisoriskt arrangerat rum där hotellets blivande hyresgäst experimenterar med tyger, belysning, mattor och tapeter för att bestämma sig för hur det ska se ut så småningom.

Den tyska betongkänslan är puts väck, för det här rummet präglas av något helt annat; naturliga material, varm belysning, rena färger, ljuddämpande tyger och praktiska lösningar, allt på mindre än tio kvadratmeter och allt känns … hållbart. Är till och med hyresgästen grön?

– Så är det. Det är viktigt att vi kan stötta våra kunder i deras hållbarhetsarbete genom lokalerna de hyr av oss. Ta till exempel Swedbank, vars huvudkontor vi har byggt och förvaltar ett stenkast härifrån; här har vi till exempel investerat i förnybar energi och det finns ett avancerat system som styr ventilationen baserat på hur ytorna används. Så för vår del finns det inget alternativ. Ägare, medarbetare, kunder och ni som långivare – alla vill att vi agerar hållbart. Och man vill det för att det är långsiktigt lönsamt, säger Anneli Jansson.

Det stämmer att Carnegie Corporate Bond har investerat i Humlegårdens senaste obligation, vilket innebär att alla andelsägare i ”Corpen” har lånat ut pengar som finansierar bygget av Grow och Grow Hotel. Och precis som Anneli Jansson är inne på är obligationen ”hållbar” och handlas på Nasdaqs hållbarhetslista.

– Att agera hållbart i näringslivet är så självklart, särskilt om man är en långsiktig aktör. Humlegården ska inte bara bygga, vi ska bygga och därefter förvalta i många, många år. I dag finns det inget alternativ till att vara hållbar, säger Anneli Jansson.

Den obligation som Carnegie Corporate Bond har investerat i var värd totalt 1,25 miljarder kronor och är Humlegårdens första gröna. Men knappast den sista, varken för ”Corpen” eller för Humlegården.