Stäng

Gunnar Påhlsons Vietnamresa fortsätter, turen har kommit till Ho Chi Minh City. Denna gång botaniserar han i livsmedelsaffärer bland matoljor, nudlar och snabbkaffe på sin spaning efter framtida investeringar till sin fond Carnegie Asia.

Ho Chi Minh City
Väl tillbaka i Ho Chi Minh City bestämmer jag mig för att träffa fler företag för att ska mig en bild av hur marknaden för konsumentprodukter har utvecklas i Vietnam. Därför besöker jag livsmedelsaffären Coopmart. Jag undersöker vad som säljs i affären, vad det kostar, vem som tillverkar och distribuerar varorna. Följaktligen går jag igenom hyllorna med snabbnudlar, matolja, snacks och såser mm.

Masan Group
Nästa dag träffar jag Masan Group. Masan är ett av de ledande företagen i landet inom produktion och distribution av livsmedel med egna varumärken. Huvudsakligen säljer de sojasås, chilisås, fisksås, snabbnudlar, flingor och olika drycker. 2011 förvärvade företaget märket Vinacafé för snabbkaffe. Man har också ett eget ölmärke och ingick nyligen avtal med Thailändska Singha Beer för expansion av distributionen i regionen.

Det som är intressant med konsumentmarknaden i Vietnam är att endast 15 procent av handeln sker i organiserat format, dvs. via supermarkets eller butikskedjor. Merparten av dagligvaruhandeln sker på den traditionella torghandeln. Masan distribuerar sina produkter till 240 000 butiker över hela landet. Potentialen ligger i urbaniseringen och nya konsumtionsmönster hos den unga befolkningen, vilket gör att den organiserade handeln i moderna format kommer att öka sin andel snabbt. Affärsidén är att förvärva etablerade, men lite trötta varumärken, och med ny marknadsföringsstrategi väcka dessa produkter till liv och öka försäljningen.

Medaljens baksida i detta fall är att Masan Consumer group är en del av ett konglomerat som också äger en bank och även driver gruvverksamhet för utvinning av tungsten. Man har även diversifierat sig ytterligare via ett förvärv inom djurfoder. Avsikten är att på sikt bygga en integrerad produktion av paketerade charkuteriprodukter. Bolagets strategi, för oss som gillar fokuserade bolag, ger ett något spretigt intryck.

Ledningen är medveten om internationella investerares syn på detta, och man har vissa planer på att avyttra de delar som inte tillhör kärnverksamheterna, dvs. banken och gruvan. Detta skulle förmodligen leda till en högre värdering av aktien.

Vietnam Dairy Products
Jag träffar också Vietnam Dairy Products, mer känt som Vinamilk. Vinamilk är börsens största bolag med ett värde på 7,3 miljarder dollar och utgör hela 14 procent av aktiemarknaden i Vietnam. Till skillnad från många andra länder i Asien är mejeribranschen väletablerad sedan länge i Vietnam och konsumtionen ökar i takt med att disponibel inkomst stiger. Vinamilk dominerar marknaden med en andel på 52 procent. Omsättningen ökar med drygt 20 procent per år med en nettomarginal på 20 procent. Vinstmarginalen under förra året var ännu högre tack vare att priserna på mjölkpulver, som utgör råvaran för produkterna, sjönk kraftigt. Inhemsk mjölkråvara är endast 30 procent av behovet, resten importeras. Detta gör att man blir sårbara både för priset på mjölkpulver globalt samt för svängningar i valutakursen. Merparten av försäljningen, 60 procent, utgörs av mjölk och yoghurt. Konsumtionen per capita ligger på 17 liter, vilket är lägre än t.ex. Thailand som konsumerar hela 35 liter per capita.

Bolaget ägs till 45 procent av staten. För närvarande är ägarkvoten för utländska investerare full. Vill man investera idag måste man betala en premie för att hitta aktier. Staten har planer på att avreglera kvoten samt att avyttra statens innehav. Detta skulle drastiskt öka likviditeten i aktien och förmodligen påverka värderingen i positiv riktning.