Viktig information. Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att stänga denna ruta accepterar du att cookies används. Läs mer
Stäng

Seoul är inte bara en av världens mest tätbefolkade städer utan också ett tekniskt innovationscentrum som saknar motstycke. Här får Uber, WhatsApp och Facebook stå tillbaka för något som heter Kakao, och här levererar jättekonglomeratet Samsung och dess 6000 företag det senaste inom allt från elektronik och sjukvård till mode och underhållning. Men det som är mest slående med Sydkorea är ändå något helt annat, rapporterar Carnegie Fonders marknadsansvariga Kristina Flintull efter en investerarresa.

INBJUDAN♦ Vill du höra mer om utvecklingen i Asien? Välkommen till årets sista investerarträff den 11 december. För mer information och anmälan, klicka här.

Dag 1 – Introduktion

Efter en lång flygning landar vi äntligen i Seoul och likt många städer i Asien ligger smogen tung över omgivningarna, men resterande tid i Sydkorea bjuder på krispig höstluft och strålande sol. Vi är en grupp på 17 personer som kliver ut från planet och förutom Carnegie Fonder och representanter från vår partner Avanza är det flera nyfikna initierade sparare med på resan.

Vi står inför ett par intensiva dagar då vi ska ta tempen på Seoul med ett gediget schema som innehåller sex bolagsbesök.

Från flygplatsen berättar den lokala bussguiden kort om Sydkorea och landets befolkning. Han är snabb att påpeka att Sydkorea är ett säkert land. Här respekterar människor varandra, kriminaliteten är låg och som turist behöver man inte vara orolig. Guiden är också påläst:

”Till skillnad mot i Sverige är det endast polisen som får bära vapen på gatorna”, säger han.

Det kanske inte är en helt korrekt analys, men något han är helt rätt i och som bevisar sig flera gånger om är hur vänlig befolkningen är. Respekten går nästan att ta på i varje möte med en sydkorean.

Under ankomstdagens kväll ger Gunnar Påhlson en gedigen uppdatering på vad som händer på Asiens marknader och så klart information om fonden han förvaltar, Carnegie Asia:

”Utvecklingen i Asien har under året präglats av genuin och stigande osäkerhet samt kraftiga svängningar både i uppfattningen avseende Asiens förutsättningar, samt för själva börsutvecklingen. Den perfekta storm som vi såg på horisonten i juni verkar nu ha drabbat oss med full styrka”, säger Gunnar Påhlson, och fortsätter:

”Efter femtio år av frihandel går världen mot ökad protektionism och effekterna på den reala ekonomin är ännu svåra att mäta. Effekterna på Asiens börser är däremot omedelbara då utländska investerare blir mer försiktiga.”

Vad krävs då för att tro på en positiv vändning i Asien?

”Om börsen faller till den värderingsnivå vi hade i januari 2016, så ligger vi nära vändpunkten. Då var asiatiska företag värderade till rekordhög rabatt jämfört med västvärldens börser. När amerikanska FED upphör med räntehöjningar, oljan faller till 60 dollar och dollarn börjar falla i värde mot övriga världen, kommer intresset att öka för investeringar i Asien och övriga emerging markets”, berättar Gunnar Påhslon.

Halva världens befolkning bor i Asien och särskilt i Sydostasien är befolkningen ung. Med ett ökat välstånd bland den nu unga och växande befolkningen förväntas handel, produktion och konsumtion att stadigt öka. Vinnare på detta är många av de väldigt spännande, välskötta och dynamiska företagen som finns i Asien.

 

INBJUDAN♦ Vill du höra mer om utvecklingen i Asien? Välkommen till årets sista investerarträff den 11 december. För mer information och anmälan, klicka här.

Dag 2 – Kinesisk shopping sinkar sydkoreanska bolag

Efter frukost möts vi av bussen som ska ta oss runt i Seoul kommande två dagar och den är varken av märket Volvo eller Scania. Sydkoreanska Kia kan sin sak och bussen ”Golden Transfer” har inte bara läsplattor vid varje passagerarsäte utan stolarna kan snabbt förvandlas till sängar, likt business class på flyg.

Hanon Systems. Chung Kwan Shin, Paul An, Kristina Flintull, Steve Clark och Gunnar Påhlson.

Första klass på transport följs av ett professionellt första bolagsbesök på Hanon Systems som tillverkar kylsystem och klimatanläggningar till bilar. Marknaden som de växer mest inom, och där Hanon Systems också är världsledande, är anpassade produkter för elbilar.

Bolagets teknologichef Steve Clark och IR-chef Chung Kwan Shin berättar om den växande efterfrågan på elbilar och är positiva inför framtiden. Hanon har idag kunder som Tesla, Ford, Hyundai och snart också Wolksvagen-gruppen samt BMW. 

Bussen styr vidare. Högst upp på en höjd ligger ett femstjärnigt hotell, del av företaget The Shilla. Vi inleder med lunch i en av Hotel Shillas restauranger där en man tålmodigt spelar tvärflöjt hela sittningen och miljön osar lyx.

Tusentals kristaller hänger ned i band från taken och det finns dyra väskor, smycken och kläder att köpa i fina boutiquer bredvid matsalen.

I företagsbesöket får vi veta att The Shilla även driver tio taxfreebutiker, antingen i anslutning till sina hotell eller på flygplatser i Asien. Denna del av affären står för 90 procent av intäkterna! Kinesiska turister har varit en viktig faktor för höga försäljningssiffror, men sedan en tid tillbaka har intäkterna minskat.

Nu är det nämligen slut på anordnade paketresor med shoppingfokus för målgruppen.

Kinas regering har gjort det svårt för resenärer att agera mindre grosshandlare genom att köpa på sig stora mängder varor som i sin tur säljs vidare i hemlandet. Genom att köpa taxfree i Sydkorea slipper konsumenterna inte bara den ”vanliga skatten” utan även kinesisk lyxskatt som läggs på vid köp på hemmaplan.

Shopping. I The Shillas taxfreebutik invid hotellet är det full fart bland sminket.

Vi får också chans att besöka deras taxfree-butik. Det är trångt, varmt och massor med produkter. Vad sägs om världens alla varumärken inom skönhet, smycken till tusen och så klart handväskor? Eller en Rolex-klocka för 75 000 dollar?

Det finns också klockor i lägre prisklass, till exempel svenska Triwa och Daniel Wellington. Som sagt har försäljningen minskat, men konsumenterna som är på plats idag köper massor och under 2018 handlar man för i snitt 750 dollar. Stora resväskor fylls till bredden och alla kartonger avlägsnas för att få plats med mer…

En aktör som är representerad i Shillas butiker är Amore Pacific som gör organiska skönhetsprodukter och är idag en gigant i Sydkorea med sina 32 varumärken i olika prissegment. Nyckelingredienser i deras produkter och som ska ge livslång skönhet är ginseng, bönor och grönt te.

Naturlig skönhet skapas genom naturliga ingredienser. Bolaget har rötter från 40-talet, men tyvärr har även Amore Pacific påverkats av den minskade kinesiska konsumtionen och aktien har sedan ett par år haft en sämre utveckling.

Carnegie Asia ägde tidigare Amore Pacific, men förvaltaren Gunnar Påhlsonvalde att sälja aktien 2016 efter en uppgång om 400 procent.

Men nog tror Amore Pacific på framtiden. Kontoret är nämligen bland de vackraste och mest extraordinära jag har sett och står klart sedan åtta månader tillbaka. De verkar också satsa på sin personal genom generösa avdelningar för barnpassning, massage och träning.

Amore Pacifics entré är något utöver det vanliga med både karusell och stånd med sockervadd.

Dagen avslutas med en traditionell koreansk middag på en lokal restaurang. Det är ibland svårt att veta vad man äter och framförallt svårt att hålla reda på hur många rätter som serveras för det känns som det aldrig tar slut. Men tomt på tallrikarna ska det vara innan personalen dukar av.

Svinn tolereras inte och enligt våra lokala kontakter på plats beror det mycket på Sydkoreas historia som kantats av fattigdom. Befolkningen minns detta och visar sin respekt genom att se till att ingen mat förgås.

INBJUDAN♦ Vill du höra mer om utvecklingen i Asien? Välkommen till årets sista investerarträff den 11 december. För mer information och anmälan, klicka här.

Dag 3 – High tech-tisdag!

Vi åker 40 minuter utanför Seoul till Koh Young Technologies som kombinerar artificiell intelligens, robotar och 3D-teknologi för att upptäcka eventuella defekter i tillverkningsprocessen av styrkort. Bolaget har över 2000 kunder inom sektorer som mobiltelefoner, bilar, datorer och annan elektronik.

Kvalitetssäkringen är unik tack vare den 3D-teknologi (övriga konkurrenter har endast 2D) som de har utvecklat för att hitta brister tidigt i processen och på så sätt kan kostnader för fel minimeras.

Andra bolagsbesöket är även det inom tech, men en helt annan typ och framförallt enormt välkänt. I alla fall för den sydkoreanska befolkningen. Företaget Kakao är nämligen Sydkoreas svar på kinesiska Tencent eller amerikanska WhatsApp. Vi får veta att 43 av landets 50 miljoner invånare använder Kakaos tjänster som är mer än bara chat/messenger.

I snitt loggar en användare in 55 gånger och är online i 3 timmar per dag…

Djuren som representerar Kakao Friends finns överallt i Sydkorea.

Istället för WhatsApp eller Facebook används Kakao Talk, istället för Uber finns Kakao Mobility och istället för Candy Crush spelas Kakao Games. Google och Amazons smarta högtalare finns inte heller. Kakao har sin egen.

Och det är inte förvånande att den mest attraktiva arbetsgivaren i Sydkorea varken är Google eller Facebook.

Nummer ett är självklart Kakao.

Och så klart finns det ett svar på japanska Hello Kitty. Kakao Friends är en produkt inom så kallade  ”emoticons” och kan beskrivas som animerade djur. Dessa köps i applikationen för att användas i Kakaos andra appar.

Det är svårt att förklara hur Kakaos ikoner kan vara så populära, men det märks tydligt på stan. Gigantiska butiker som säljer gosedjur, mobilskal, laddare, kläder och kontorsmaterial med Kakao Friends emojicons finns att hitta på de trendigaste gatorna i Seoul.

Och Kakao är även det första och sista du ser när du reser i Sydkorea, bagagevagnarna är tapetserade med djuren!

Vad vore Sydkorea utan Samsung? Den frågan är ställd av många och det är nog ingen som vill veta svaret. Samsung grundades 1938 och är en så kallad Chaebol och genom sin korsägande ägarstruktur dominerar Samsung tillsammans med andra konglomerat (tex Hyundai och LG) Koreas ekonomi.

Men bolaget är mer än bara mobiltelefoner. Faktum är att Samsung har 6000 bolag inom en rad industrier; elektronik, sjukvård, försäkring, underhållning, mode, hotell, utbildning, fastigheter är några att nämna. Man säger att man leva ett helt liv via Samsung.

Investerarresans sista besök var Samsung Digital City som snarare kan liknas vid ett stort campus. Här finns 128 byggnader (många väldigt höga) där delar av Samsungs personalstyrka på 320 000 personer arbetar.

På Samsung Innovation Museum kan besökarna se framtidens teknologi. Bland annat välvda tv-apparater som reflekterar ögats form.

Vi besöker framtidsmuseet ”Samsung Innovation Museum” för att få en inblick i teknikutvecklingen som har varit och vad vi möjligtvis står inför. Tv-apparaterna har inte bara blivit flortunna med knivskarp upplösning, utan skärmarna är numera även böjda för att reflektera ögats välvda form.

Kylskåp kategoriserar mat, skapar inköpslistor och uppmärksammar om bäst-före-datum automatiskt för att minska svinn. Och vi ser även exempel på framtida teknologi som bygger på ökad informationstillgång av det vi ser.

Glöm kartor med väderleksrapporter. Det räcker att tänka och titta för att se informationen på sidan av ditt synfält.

Vistelsen i Sydkorea avslutas med en traditionell koreansk barbeque där kött grillas på bordet och äts tillsammans med ris, kimchi, grönsaker, tofu och säkert ytterligare tio tillbehör. Och till bordet har jag Sveriges ambassadör i Sydkorea, Jacob Hallgren, som tillsammans med biträdande ambassadören Ellenore Kanter gör oss sällskap under middagen.

Till slut…

Sydkorea är ett mycket spännande land som på relativt kort tid efter andra världskriget och Koreakriget lyckats bygga upp landet till att bli ett av rikaste och mest välbeställda i Asien.

Ekonomin och näringslivet har gått från att vara ett bondesamhälle till att vara världsledande inom en rad områden och när vi är i Sydkorea känner man att det är framtidens land.

Inte bara i form av teknisk utveckling utan också hur befolkningen är mot varandra. Att behandla varandra med hänsyn, ödmjukhet och omtanke känns likväl som framgångsfaktorer.

Mina sista minuter innan avgång mot Stockholm blev väldigt oroliga då jag glömde mobiltelefonen på en bänk i avgångsterminalen, men efter upptäckten och en kvart senare låg telefonen fortfarande kvar.

Kanske för att det är en gammal iphone och inte Samsung, men jag vill tro att det var på grund av respekten mot medmänniskor som jag upplevde hela resan.