Stäng
Språk
Meny

Det var en gång ett unikt företag som hette H&M

”Vi letar alltså röda flaggor. Sjunkande skepp, överbelånade bolag, ohederliga ledningar”, säger en fondförvaltare.

”Ok, men vilka aktier vill ni köpa?”, frågar kunden.

”Nej, det är de aktierna vi vill köpa. Det är 2018. Inget spelar nån roll”, säger fondförvaltaren, fritt översatt från en blogg.

2018 är, som vi påpekat många gånger, ett annorlunda år där de flesta banker och verkstadsbolag är ner medan högriskaktier rusat.

Den enda bolagsrapporten i juni kom från H&M, numera är ett av fondens mindre innehav. Inte för att vi har sålt aktier i någon större utsträckning utan för att aktiekursen kollapsat.

Positivt i H&M:s rapport: bruttomarginalen. Besvikelse: det växande lagret.

Nu ska du anmäla dig till vårt nyhetsbrev. Klicka här.

Vi lider med vd Karl Johan Persson, som med ett amerikanskt uttryck har 10 miljoner ”back seat-drivers”. Med det sagt är vi något förvånande att H&M inte ökar takten för att stänga/bygga om fler butiker. Om det kostar 6-7 miljoner kronor att bygga om en butik av karaktären Fältöversten i Stockholm och H&M behöver göra detta med drygt 1000 butiker, kan vi räkna med en kostnad på 6-7 miljarder kronor. Ponera sedan att de behöver stänga ett par hundra butiker till en kostnad på ett par miljarder så är vi uppe i en bit över 10 miljarder kronor.

Om detta sker över två år är det en mindre kostnad, givet att de idag tjänar 20 miljarder kronor per år. De lär nog behöva skriva ner lagret också, men det berör inte kassaflödet. Om det görs skickligt och sprids ut bör de kunna hålla utdelningen, givet företagets nya skuldsättningsmål.

H&M var en gång ett unikt företag som växte med 10–15 procent per år till en marginal på 20 procent. Den tiden är över. Men om bolaget bara kan växa i takt med BNP och ha marginaler på 10 procent bör aktien kunna värderas som Ica och Axfood.

Det skulle innebära en betydande uppsida från nuvarande nivåer.

Men det börjar bli dags att ta itu med grunden – varumärket H&M – istället för att konstant lansera nya koncept.

”Månadsspara och försök inte tajma marknaden”


Simon Blecher, förvaltare Carnegie Sverigefond och Carnegie Sverige Select.
Inspelningsdatum: 17 maj 2018

 

Mer om fonden

Carnegie Sverigefond A

Carnegie Sverigefond investerar i svenska börsnoterade aktier och innehåller landets bästa och mest stabila bolag. Vi investerar långsiktigt i värdebolag – bolag med hållbara verksamheter, starka balansräkningar och goda utdelningsmöjligheter. Carnegie Sverigefond...

Mer info
Köp fond

Fler artiklar

Fokus på kostnadsinflation och flaskhalsar i försörjningskedjor
Carnegie Sverigefond

Fokus på kostnadsinflation och flaskhalsar i försörjningskedjor

Septembers börsutveckling var på många sätt mer dramatisk än vad som avspeglas i index. Marknadens fokus hamnade åter på flaskhalsar i försörjningskedjor och kostnadsinflation relaterat till detta samt i viss...

Mattias Sjödin 5 oktober 2021
Augusti: Ericsson, H&M och Electrolux
Carnegie Sverigefond

Augusti: Ericsson, H&M och Electrolux

Efter högtryck och ständigt badväder i juni och juli så blev augustivädret något helt annat, en regnig månad. På den svenska börsen upplevde vi något liknande, rapportsäsongen var i stort...

Simon Blecher 1 september 2021
“För en långsiktig investerare bådar detta gott”
Carnegie Sverigefond

“För en långsiktig investerare bådar detta gott”

Och även i juli. Starka rapporter, rekordhöga marginaler, konjunkturen tuffar på, börsen likaså och räntan ner. Vårens kraftiga uppställ i långräntorna, såväl i USA som här hemma, kom av sig...

Simon Blecher 9 augusti 2021