Stäng
Språk
Meny

Rapport från en framtida vinnare

Världen går in i recession men i Indien säljer Mercedes S klass bättre än någonsin tidigare och generation Z, the aspiring generation, eftersträvar en bättre livsstil där man inte är villiga kompromissa med vad man önskar. Det konstaterar Asienförvaltaren Gunnar Påhlson efter en vecka med 25 bolagsmöten i Indien.

Indien blir en framtida vinnare, med strukturellt driven tillväxt, när Kina väljer att gå mot ökad socialism och en starkare stat. China plus one innebär att globala företag diversifierar sin försörjningskedja till lägre produktionskostnad. Det ger ökad FDI både till Indien och Vietnam. Industrisektorn växer.

En vecka i Indien med nonstop schema och möten med 25 bolag samt platsbesök på bilindustrins underleverantörer samt på Huyndai och Kias fabriker i Delhi gav mycket intressant information om hur fort utvecklingen går.

Huyndai etablerade lokal tillverkning redan år 2015. De har nu en marknadsandel på 16,5 procent för personbilar, 41 procent av försäljningen är för modeller som kostar över 1 miljon Rupies, 135000 kr. Av de nya bilmodeller som introduceras i Indien är 80 procent SUV modeller.

Kia började lokal tillverkning för tre år sedan och har nu 6,5 procent av bilmarknaden med målsättning att nå 10 procent. Man konkurrerar inte på pris utan med design, kvalitet och features. Medelklassen har traditionellt varit trogna Suzuki Maruti, som till för ett par år sedan hade 52 procent marknadsandel. Detta har nu minskat till 42 procent. Suzuki etablerade sitt JV redan 1983, vilket förklarar deras försprång. Men medelklassens barn har högre krav på design och performance. De ställer sig i kö för en Huyndai eller Kia. Väntetiden för Huyndais modeller är 6 till 10 veckor. Det är efterfrågan på SUV och MPV modeller som driver detta strukturella skift. Maruti byggde sin framgång på sedan- och hatchback modeller med ett pris anpassat för förstagångsköparna.

De dyraste modellerna säljer bäst. Vi har sett det förut. I Kina.

I andra änden av bilsektorn har vi Mercedes, vars bilar kostar mellan 1,2 och 2,3 miljoner kronor, som ökar sin försäljning med 20 procent per år. Vi träffade Tushar Kumar, VD för Mercedes största återförsäljare i Indien, Silver Arrow Automobiles.

De dyraste modellerna säljer bäst. Vi har sett det förut. I Kina. För 15 – 20 år sedan när Kina hade sin period av hög tillväxt. Entreprenörernas barn efterfrågar bara det bästa.

Mercedes har lokal sammansättning men chassi, motorer och 95 procent av delarna importeras. Importerade bildelar är belagda med tullavgifter, vilket gör bilarna dyrare än för de tillverkare som använder komponenter tillverkade i Indien. Momsen i lyxsegmentet är 48 procent, jämfört med lokala märken där momssatsen är 28 procent.

Fram till för fem år sedan var indiska bilköpare mycket priskänsliga och jämförde bränsleförbrukningen per mil till sista droppen.

Även marknaden för elbilar kommer att växa snabbt här. Narendra Modi har planen och ambitionen att Indien ska ta klivet från bilar med förbränningsmotor till elbilar direkt och hoppa över steget med hybrider. Både Tata Motor och Mahindra&Mahindra satsar nu stort på nya elbilsmodeller. Tata Motor lanserade sin elbilssatsning förra året uppbackat av 1 miljard dollar i färskt kapital från en amerikansk PE fond. Även Mahindras elbilar har attraherat 900 miljoner dollar i riskkapital från England. Elbilsmarknaden väntas initialt bara utgöra 5 procent av en marknad på 4 miljoner bilar per år. De volymerna innebär förlust för tillverkarna de första åren. Det kommer att bli svårare att ta in riskkapital framöver med högre räntenivåer globalt och lägre riskvilja.

Infrastrukturen för laddning av elfordon behöver byggas ut innan elbilar kan utgöra en större del av volymen. Tata group och Adani Enterprises har stora investeringsprojekt för att bygga infrastruktur för laddning genom Tata Power och Adani Power, båda drivna av kolkraft även om man också bygger ut förnybar energi. Utbyggnaden kommer att underlättas av en avreglering av elmarknaden där privata aktörer kan distribuera el direkt till konsumenterna, utan att behöva gå via de distributionsmonopol som ägs av delstaterna. Dessa har reglerade tariffer för el.

Reliance Industries planerar att investera 20-25 miljarder dollar på 4 Gigafactories. Dessa är; tillverkning av batterier, energilagringssystem, tillverkning av polysilicon samt solceller. Utbyggnaden av förnybar energi i Indien, ett annat av Modis långsiktiga projekt för att förbättra miljön, kräver lokal tillverkning av solceller. Man vill minska beroendet av kinesisk import av både ekonomiska och politiska skäl. Kina har idag 80 procent av världens produktion av polysilicon i omtvistade Xinjiang provinsen.

Investeringen ska finansieras av cashflow från Reliance oljeraffenaderi samt telekom och detaljhandel. Man har sålt av delar av sitt telekom bolag Reliance Jio och sitt detaljhandelsbolag Reliance Retail till utländska private equity fonder för ett par år sedan. Börsnotering av dessa bolag kommer att bidra med mer kapital till Reliance gröna framtidssatsningar.

Fler artiklar

Indien är en vinnare nästa decennium
Carnegie Indienfond

Indien är en vinnare nästa decennium

Eftersom vi befinner oss i Indiens rapportsäsong, har fokus legat på utvecklingen för företagens vinster för andra kvartalet. Jämför med Kina är Indien och Indiska företag ett under av stabilitet....

Gunnar Påhlson 5 november 2022
Chairman Xi – Kinas nya kejsare
Carnegie Asia

Chairman Xi – Kinas nya kejsare

De asiatiska marknaderna föll i oktober, framförallt drivet av kraftiga kursfall för kinesiska bolag. Xi Jinping blev som väntat vald till generalsekreterare för Kinas kommunistparti på ytterligare fem år. Marknadens...

Gunnar Påhlson 5 november 2022
Gröna reformer transformerar Indien
Carnegie Indienfond

Gröna reformer transformerar Indien

Kolkraft och regleringar har länge tyngt den indiska energisektorn, men med kriget i Ukraina ökar trycket på omställning. Nu slåss två kapitalstarka familjer om att slå mynt av Modis gröna...

Gunnar Påhlson 5 oktober 2022