Stäng

”Saas-modellen är en av världens bästa affärsmodeller”

Under juni sjönk Carnegie Global med -0,5 procent. Då vi inte gjort några ändringar i portföljen tänkte jag passa på att berätta mer om Salesforce (CRM) som vi köpte i corona-fallet. Bolaget är ett Saas-bolag (software-as-a-service).

Saas betyder att man säljer mjukvaran som en tjänst över internet.

CRM är marknadsledande inom Saas för frontoffice. De levererar allt ett företag behöver för att sköta sina kundkontakter som säljsystem, servicesystem och marknadsföring.

Saas-modellen är en av världens bästa affärsmodeller; CRM får betalt i förskott, intäkterna är återkommande och verksamheten kräver inget kapital. Varje år stannar 9 av 10 kunder till nästa år utan att CRM behöver göra något.

”Saas-bolag är, enligt min mening, lite missuppfattade. De har höga vinstmultiplar och anses vara för dyra av många värdeinvesterare.”

Saas-bolag är, enligt min mening, lite missuppfattade. De har höga vinstmultiplar och anses vara för dyra av många värdeinvesterare. Det bygger dock på en lite förlegad syn på redovisning. Låt mig förklara. Om ett bolag vill växa måste det investera. Volvo måste köpa nya maskiner och Starbucks måste öppna nya caféer. För klassiska bolag tas det utlägget utanför resultaträkningen och skrivs sedan av i framtiden. Investeringen påverkar alltså inte vinsten direkt. När CRM vill växa behöver de inte köpa något, men de behöver betala för säljare och marknadsföring. Den kostnaden tas i resultaträkningen och påverkar vinsten samma år. Utlägget ger dock vinst i många år framåt.

2019 växte CRM med 29 procent och genererade 1,9mdr dollar i kassaflöde (efter kostnaden för aktier till anställda). Under året spenderade man 7,9mdr på sälj och marknadsföring. Om man antar att 60% av den kostnaden är för att supportera den extrema tillväxten kan man addera ytterligare 3,7mdr (efter skatt) till det fria kassaflödet. Så om CRM skulle välja att växa långsammare skulle de kunna generera 5,6mdr i kassaflöde. Således värderades CRM till 22 gånger ”det mogna” kassaflödet i mars och inte till P/E 1000 som en ytlig analys skulle ge. Jag tycker att det är billigt för ett bolag med den potential och kvalitet som CRM har.

Mer om fonden

Global A

Carnegie Global är en aktivt förvaltad aktiefond för dig som vill spara långsiktigt i några av världens bästa bolag. Målet med Carnegie Global är att den ska fungera som bas...

Mer info
Köp fond

Fler artiklar

Valutakursförändringar bör inte oroa en långsiktig sparare
Carnegie Global

Valutakursförändringar bör inte oroa en långsiktig sparare

Under juli månad sjönk fonden med 1,9 procent. Det som utmärkte juli var att den svenska kronan förstärktes i förhållande till den amerikanska dollarn. Under månaden kostade valutakursförändringar 4,9 procent....

Mikael Tarnawski-Berlin 6 augusti 2020
Inditex och Mastercard – Investeringar i långsiktiga vinnare
Carnegie Global

Inditex och Mastercard – Investeringar i långsiktiga vinnare

Vi har investerat i Inditex, bolaget bakom klädkedjan Zara. Detta är min första investering i detaljhandel på väldigt lång tid. Jag tror att de flesta detaljhandlare kommer få det väldigt...

Mikael Tarnawski-Berlin 3 juni 2020
Två nya innehav
Carnegie Global

Två nya innehav

April blev Carnegie Globals bästa månad någonsin med en uppgång på 14,7 procent. Det rekordet underlättades såklart av att föregående månad var fondens sämsta månad någonsin. De största bidragsgivarna var...

Mikael Tarnawski-Berlin 7 maj 2020