Stäng
Språk
Meny

The “New” New York Times

Valutaeffekterna var positiva och adderade 2,4 procentenheter. De största vinnarna var Moody’s, Microsoft och KKR och de största förlorarna var Qualitas, Hikari Tsushin och Inditex.

I det här månadsbrevet tänkte jag ge en lite närmare beskrivning av vårt nyaste innehav, The New York Times (NYT). För 20-30 år sen var ett av de bästa företagen du kunde äga en lokalt dominerande lokaltidning. Om du hade störst upplaga var du mest intressant för annonsörer, kunde ha flest journalister och därmed bäst innehåll, vilket i sin tur ledde till fler prenumeranter. Och så fortsatte det. Internet förstörde det. De flesta tidningar började, i desperation, ge bort sina nyheter gratis på internet vilket ledde till fallande prenumerationsintäkter, samtidigt som annonspengarna flyttade till Google och andra internetbolag.

New York Times gjorde samma misstag i början, men insåg snabbt att det var en återvändsgränd. De senaste åren har de sålt alla tillgångar utanför kärnverksamheten, vilket har gett dem en starkare balansräkning och möjlighet att investera i det som är viktigast: bra innehåll. NYT har idag 50 procent fler journalister än vad de hade 2010. I resten av branschen har antalet journalister istället minskat med 50 procent. NYT anställer bara de bästa, vilket de kan göra eftersom de förutom att ha det starkaste varumärket i branschen även betalar 3-4 högre ingångslöner än genomsnittet hos deras konkurrenter. Slutligen har NYT också ändrat affärsmodell. De har slutat att ge bort nyheter gratis. Vill du läsa deras tidning online, måste du bli prenumerant. Det har blivit en succé och NYT har idag 7,8 miljoner prenumeranter att jämföra med den tidigare högsta siffran för tryckta tidningar på 1,6 miljoner.

Vad man inser efter en tids analys är att NYT är ett ovanligt bra bolag. De har växande återkommande intäkter, med global potential. (De har prenumeranter över hela världen.) De har fasta kostnader med i låg marginalkostnad för en ny kund. De har starka konkurrensfördelar dels i sitt varumärke men även genom det högkvalitativa innehållet som de kan producera. De olika komponenterna kommer dessutom att förstärka varandra i ett positivt svänghjul över lång tid framåt.

Mer om fonden

Carnegie Global A

Carnegie Global är en aktivt förvaltad aktiefond för dig som vill spara långsiktigt i några av världens bästa bolag. Målet med Carnegie Global är att den ska fungera som bas...

Mer info
Köp fond

Fler artiklar

Bra rapporter
Carnegie Global

Bra rapporter

Valutaeffekterna var negativa i maj och minskade avkastningen med 1,5 procentenheter. De största vinnarna var HCA, Inditex och Schwab och de största förlorarna var Mastercard, Ryman Healthcare och New York...

Mikael Tarnawski-Berlin 7 juni 2021
Kapitalisternas Woodstock
Carnegie Global

Kapitalisternas Woodstock

Carnegie Global A ökade med 1,3 procent under månaden. Valutaeffekterna var negativa och minskade avkastningen med 2,5 procentenheter. De största vinnarna var Alphabet, KKR och Roper och de största förlorarna...

Mikael Tarnawski-Berlin 4 maj 2021
All-time-high
Carnegie Global

All-time-high

Carnegie Global A ökade med 6,9 procent under månaden. Valutaeffekterna var positiva och adderade 3,1 procent. De största vinnarna var HCA, Progressive och KKR och det enda innehav som utvecklades...

Mikael Tarnawski-Berlin 6 april 2021