Carnegie All Cap, Carnegie Småbolagsfond, Carnegie Strategifond
Därför blev vi storägare i Synsam
Carnegie Fonder flaggade den 6 mars 2024 upp i Synsam och äger nu nästan 5,5 % av bolaget efter att vi under en längre tid sneglat på bolaget. Sedan noteringen har man byggt storyn kring sin abonnemangsmodell, som mötts av många skeptiska investerares frågande blick trots att man nu gång på gång visat att det är en uppskattad modell. Men min resa med Synsam började tidigare än så…
Isak Lenholm, analytiker och del av det svenska aktieteamet, förklarar varför Synsam är ett attraktivt bolag.
Året är 2014 och jag gör en gratis synundersökning efter en längre tid av huvudvärk. Det visar sig att jag har ett synfel, som så många andra i vår datoriserade livstid.
(Faktum är att närsynthet /Myopi ökar rejält, överallt. Smartare personer än jag (WHO) har estimerat att 50% av befolkningen är närsynta 2050. I USA har siffran gått från 25% av befolkningen på 70-talet till 42% 2017. I Kina är 80% av tonåringar och unga vuxna nu närsynta. I Norden är siffran fortfarande runt 30%. Siffran kommer inte att minska.)
Jag köper mina första och även andra glasögon hos Specsavers då jag hört att Synsam är för de som är rika (läs ickestuderande) tills jag några år senare gör bytet till Synsam.
Det finns en ny abonnemangsmodell, vilket passar mig. Den är billig, jag får byta ut mina glasögon gratis när synen förändras och jag får löpande nya synundersökningar. Dessutom är glasögonen billigare än vad jag fått höra, och jag köper tre par i gott mod på deras Outlet store där man kan köpa återanvända bågar till rimliga priser.
Jag köper fler än jag gjort tidigare. En trend som man ser i hela glasögonindustrin.
Dessutom upplever jag att glasen håller mycket hög kvalitet (som många tester dessutom visat). Sedan dess har jag varit nöjd kund. Endast 9% av Synsams abonnemangskunder avslutar varje år sina abonnemang. Det är i linje med många mjukvarubolag.
Synsams Strategi
Synsams nya strategi att passa en bred skara människor, utan premiumstämpel, genom explosiv expansion av butiker i Norden med ökande andel abonnemangskunder har skapat en attraktiv tillväxtprofil, med höga marginaler och stärkt kassaflöde där man via en factoringmodell får betalt för sina abonnemang direkt. Trots att vi kunder betalar per månad. För det betalar Synsam en ränta, men får starka kassaflöden som man kan investera direkt i butiksexpansion, sin svenska fabrik och innovation.
De senaste åren har Synsam försökt hantera optikerbristen som råder i Norden. Det har tvingat Synsam att anställa optiker på konsultbasis. Med sin nya EyeView produkt så kan man potentiellt öppna butiker i städer där det inte finns optiker. Det kan ge en win-win situation för små städer där det inte för nuvarande finns en bra lösning. Hyrorna är lägre för Synsam och invånare får en etablerad aktör där man kan hantera och kontrollera sina synfel.
Synsam ska öppna 90 butiker till 2026, där en stor del hänförs till Finland. Bara det bör ge några procent i tillväxt per år samtidigt som marknaden enligt bolaget växer mer än 3% och Synsam på flera håll tar marknadsandelar.
Det tar dessutom 2–3 år för butiker att nå full potential. Det ser man i Finland där tillväxten i omsättning per butik växer 20% år över år. Givet att man öppnat över 80 butiker senaste åren så tror vi att man därför har fortsatt medvind.
Stor potential
Kan man fortsätta resan med att skala på kostnaderna och över tid ta Finland och Norges marginaler närmre Sverige och Danmarks så ser vi ett scenario där marginalerna ökar uppåt 10 procentenheter på lång sikt. Att man dessutom satsar hårt på återvunna material ökar marginalerna ytterligare, plus att det sparar på miljön. En ytterligare kraft hos Synsam är att insiderägandet är högt, och det gillar vi.
Kassaflödet är urstarkt och räntorna kommer potentiellt ned på factoringkostnaderna framöver. Något år ut ser vi att man värderas till under 10 gånger vinsten mot innevarande års estimerade 16. Internationella listade optiker med lägre tillväxttakt värderas högre och vi tror att investerare över tid kommer hitta hit när man förlorar sin stämpel som ett vanligt konsumentbolag.
Därför blev vi storägare i Synsam.