Insikt
”När alla gräver guld, köp Alfa Laval”
”När alla gräver guld, sälj spadar” är ett vida känt uttryck, och när det kommer till delar av energiomställningen så är spaden värmeväxlaren. Värmeväxlarens användningsområden är enormt breda och vi hittar den i bland annat värmepumpar, datacenter och kärnkraftverk. I samband med Alfa Lavals kapitalmarknadsdag under förra veckan besökte vi bolagets fabrik i San Bonifacio där de tillverkar värmeväxlare och fick en god insyn i hur bolaget optimerar inte bara sin egen energieffektivitet i produktionen, utan även industrin i stort. Efter besök hos några av Alfa Lavals kunder blev det tydligt att bolagets skala och flexibilitet i produktionen ger dem en stor konkurrensfördel och knyter dem närmre sina kunder.
Det är generellt sett svårt att förutspå vilka sektorer och bolag som kommer komma segrande under teknologiska skiften. Därför är den bredd i slutexponering som Alfa Laval har en underskattad och ibland missförstådd egenskap. I fallet värmeväxlare har det gett bolaget självförtroendet och övertygelsen att bygga ut kapacitet då efterfrågan inte endast är efterhängt av en slutprodukt eller marknad. Genom att vara exponerade mot ett antal industrier, samtliga med strukturella drivkrafter inom energieffektivisering, minskar de risken genom diversifiering, samtidigt som deras ledande position inom de olika områdena ger dem goda möjligheter att kapitalisera på de vinnande sektorerna.
Inte minst är fördelarna tydliga under det senaste året där försäljning till värmepumpar som tidigare stått för en betydande del av omsättningen inom Energy-segmentet, har gått ned kraftigt. Samtidigt har försäljningen mot datacenter växt kraftfullt och nästintill dubblats på sex månader vilket kompenserat för en stor del av tappet inom värmepumpar.
Bolaget kombinerar effektivt arbete med nya användningsområden för deras kärnteknologier med att utveckla helt nya teknologier, vilket även det begränsar riskerna utan att begränsa uppsidan. Inom bolagets andra affärsområden, Marine och Food & Water, kombineras kärnteknologier såsom separatorer och pumpar, med nya uppfinningar som Oceanbird och ölkoncentratet Revos. På så sätt kan bolaget dra nytta av sin starka position för att växa inom de traditionella produkterna, samtidigt som de kan utforska nya teknologier utan att bolaget är beroende av dess potentiella framgång.
Vd Tom Erixon har gjort ett extraordinärt jobb i att positionera bolaget mot strukturella trender inom energieffektivitet och förnybar energi och har som vd nästintill dubblat omsättningen samt mer än dubblat vinsten.
146 år efter att Gustaf de Laval uppfann separatorn för att skilja grädde från mjölk och skapade AB Separator som sedermera blev Alfa Laval, ser utsikterna för bolaget bättre ut än på länge vilket leder mig till ett nytt uttryck; ”När alla gräver guld, köp Alfa Laval”.
Författare
Oscar Östlin
Analytiker. På Carnegie Fonder sedan 2021 och i finansbranschen sedan 2016. BSc i företagsekonomi från Bocconi Universitet och Uppsala Universitet.