Carnegie Småbolagsfond
Tvetydiga signaler där ute
Nästan alla bolag vi pratar med väntar på den kommande lågkonjunkturen, men ingen har ännu sett tydliga tecken på en rejäl avmattning. Det är tvetydiga signaler där ute. Adobe som ett exempel säger att Amerikansk e-handel växte i volym med närmre 3 procent år över år och Shopify säger att man sett rekord i Black Friday försäljningen, antagligen mycket drivet av den enorma push vi sett från marknadsföring via email och sms som enligt Salesforce var upp 20 procent år över år.
Samtidigt var den svenska marknaden inte alls lika stark där Svensk Handel rapporterade ~15 procent lägre omsättning jämfört med förra året, samtidigt som Boozt vinstvarnar positivt. Det man kan konstatera är att det skiljer sig mellan ekonomier och det skiljer sig mellan aktörer vilket mynnar ut i flera olika tolkningar. Det gör det väldigt svårt att överföra slutsatser mellan bolag. Antagligen har vissa bolag, som till exempel Boozt varit bättre på att nå ut med sina kampanjer än andra.
Det som vi däremot ser som positivt är att man vet att aktörer som äger marknadsföring i form av reklam, gynnas av ett ökat kampanjande. Ett bolag i portföljen som dessutom har en stark position på reklammarknaden är Truecaller. Vi kan inte säkert veta att man lyckats ta en del av den här kakan, men det borde allt annat lika vara väldigt positivt för bolaget om trafiken ökar och fler satsningar görs. Mycket rör sig på kortsikt i aktien, mer än hos bolaget, där bland annat en blankaranalys skrämt investerare samtidigt som tidigare ägare har aviserat att de vi vill avyttra. Vi tror situationen just nu presenterar en bra risk/reward för den som vågar se igenom bruset och gräva lite. Det finns mycket mer i storyn än man kan tro vid första anblicken.
Författare
Mattias Montgomery
Förvaltare på Carnegie Fonder sedan 2019 och har arbetat i finansbranschen sedan 2014.