Hoppa till innehåll

Riskinformation Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonden kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Carnegie Indienfond

Snabb expansion för bostäder och hälsovård i Indien

Under månaden träffade jag 25 företag vid ett besök i Bombay.

Både Tata Motor och Mahindra&Mahindra visar ökad försäljning av personbilar framförallt för mindre SUV modeller. JLR har en stark orderbok med väntelista för de dyraste modellerna. Marginalen har ökat till 16%, Mahindras marginal är 8% för bilar och 15% för traktorer. Utmaningen för båda bolagen blir övergången till elbilar inom några år. Idag ger elbilsmodellerna förlust på grund av små volymer. Marginalen framöver ligger bara på 1-2% om man inte når skalfördelar och integrerad batteriteknik.

Apollo Tubes ser mycket positivt på framtida utveckling. Bolaget planerar att dubbla sin kapacitet för tillverkning av stålprodukter för byggindustrin. Nya flygplatser, sjukhus, datacenter och fabriker behöver effektiv teknik till lägre kostnad. Detta bolag kommer dubbla sin omsättning på mindre än 5 år.

Max Healthcare växer kraftigt med byggplaner på nya sjukhus i 21 städer. Man förvärvade nyligen sjukhus i Luknow som ligger i delstaten Uttar Pradesh med 250 miljoner invånare. Antalet bäddar ökar genom expansionen från 2600 idag till 7250 om några år. Vi träffar bolagets CEO som berättar att hälsovården i Indien har brist på kapacitet. Privat sjukvård svarar bara för 6% av utbudet idag.

Besök på Macrotechs projekt i Thane som är en förort 22 km utanför Bombay. Vi besöker Amara, en så kallad gated community. En lägenhet med 2 sovrum på 66 kvm golvyta kostar ca 100000 dollar eller 8,2 mln Rs. För att kunna köpa bostad här krävs en hushållsinkomst på 2 mln Rs, ca. 250000 kr per år. Typiskt sett är detta lönenivån för utbildad arbetskraft inom IT-service med en månadslön på 20000 kr. Macrotech har också ett stort byggprojekt i Palawa, en förort nära den nya flygplatsen i Navi Mumbai tvärsöver vattnet från centrala Bombay. Ny bro- och tunnelförbindelse till flygplatsen innebär kortare pendeltid.

Totalt sett räknar Macrotech med att öka sin byggtakt flera gånger de kommande fem åren med sina projekt i Bombay och Bangalore. Enligt bolaget är det ingen brist på efterfrågan för bostäder. Lagernivån för osålda lägenheter är på lägsta nivån på fem år. Detta bolag kan mer än dubbla sin omsättning över 5 år.

Författare

Gunnar Påhlson

På Carnegie Fonder sedan 2006 och i branschen sedan 1981. Förvaltar Carnegie Indienfond.